Når hele Danmarks kirkefestival, Himmelske dage, løber af stablen i Kristi Himmelfartsdagene bliver det med den palæstinensiske befrielsesteolog, Mitri Raheb fra Betlehem på programmet.
Mitri Raheb er en del af et større netværk af kristne palæstinensiske ledere der har samlet sig i ”Kairos Palestine”. Kairos Palestine er på én gang en teologisk og en politisk bevægelse – som for øvrigt modtager økonomisk støtte fra bl.a. Folkekirkens Nødhjælp. Lad mig nævne to ting fra bevægelsens klart formulerede politiske agenda.
For det første opfordrer man Vestens kirker til total boykot af Israel og man tilslutter sig således den internationale Boykot-Israel-bevægelse, BDS (Boycott, Divestment, Sanctions). Man ønsker forbrugerboykot af varer fra Israel, forbud mod investeringer i israelske firmaer, boykot at kultur- og sportssamkvem, boykot af Israel som turistland – også de kristne pilgrimsrejser, med mindre man også mødes med palæstinensere på rejsen.
BDS betragtes af flere og flere som antisemitisk. Således vedtog det tyske parlament forleden en resolution som kalder BDS en antisemitisk bevægelse.
For det andet forlanger man i Kairos Palestine – i lighed med de palæstinensiske myndigheder – at alle palæstinensiske flygtninge får ret til at vende tilbage til de områder deres forfædre flygtede fra.
Som den eneste flygtningegruppe i verden kan palæstinensere arve flygtningestatus. Det betyder, at selvom de oprindelige flygtninge og deres efterkommere for længst har bosat sig i andre lande, tæller de stadig med som flygtninge. Det har FN bestemt. I dag regner man med at der er 7,2 millioner palæstinensiske flygtninge – som altså i virkeligheden er børn og børnebørn af de reelle flygtninge. Det er disse godt 7 millioner palæstinensere man forlanger skal kunne rejse til Israel og bosætte sig. Selvom alle ved, at imødekommelse af dette krav vil betyde opløsningen af den jødiske stat Israel.
Også ord og begreber som landtyveri og apartheid fyger gennem luften, når Kairos udtaler sig.
Ifølge Mitri Raheb består Israel i dag primært af fremmede, jødiske immigranter der ikke har noget som helst med landets oprindelige folk at gøre. De er europæiske kolonister uden historisk tilknytning til landet. De har med andres hjælp skabt imperiet Israel som nu holder landet besat og undertrykker dets oprindelige befolkning. ”Israel er vor tids Rom”, som han udtrykker det med henvisning til den tid, hvor Romerriget besatte området. Han anerkender ikke, at flertallet af jøderne i Israel i dag har en tilknytning til Israels land der går næsten 4000 år tilbage i tiden. I modsætning til Raheb selv – der efter eget udsagn er direkte efterkommer af de første kristne i ”Palæstina”. Og Jesus, han var også palæstinenser, lyder det.
Det er ikke uden grund, at Simon Wiesenthal Centret har udtalt den skarpeste kritik af Mitri Raheb og det budskab han rejser rundt med i vesteuropæiske kirker. Mitri Raheb ”bruger teologien som et dække over en ekstremistisk politisk dagsorden for at dæmonisere det jødiske folk”, udtaler man.
På trods af en strøm af fromme ord er der ikke meget himmelsk over det, Mitri Raheb kommer med. Men det afholder altså ikke arrangørerne af Himmelske dage fra at invitere ham.
Jan Frost